editie 39
Een initiatief van EY in samenwerking met TIJD CONNECT EN ECHO CONNECT
DNA-model familiebedrijven

‘Laat de digitale generatie de lange termijn verzekeren’

Column

Het recent verfriste DNA-model vat de jarenlange ervaring van EY met familiebedrijven onder vier pijlers samen. Waarden, bedrijf, familie en patrimonium verstrengelen zich als het yin en yang van het hedendaagse familiebedrijf.

Studie

Moeten familiebedrijven vernieuwing volgen of leiden?

Infografiek

Familiebedrijven zien disruptieve vernieuwing niet alleen als een bedreiging, maar ook als een opportuniteit.

Het potentieel van de nieuwe, digitale, generaties kan daarbij volop renderen. Deze en andere conclusies lichtten we uit de EY Global Family Business Survey 2018.

Achtste generatie aan het woord

De sleutel tot succes van
bouwbedrijf Van Roey

Generaties
Visie van Guberna en Vlerick

Waarom investeren familiebedrijven efficiënter in innovatie?

Innovatie

Familiebedrijven staan dichter bij klanten, werknemers en leveranciers, zijn ondernemender, zuiniger en nemen sneller beslissingen. Liesbeth De Ridder (GUBERNA) en Philippe Haspeslagh (Vlerick Business School) geven hun visie.

Co-ontwikkeling bij Cosucra

Innovatie is maar mogelijk als iedereen met plezier gaat werken’

Innovatie

Om innovatie te laten doorsijpelen in alle geledingen van zijn bedrijf Cosucra, boorde Jacques Crahay de bron van co-ontwikkeling aan. Een revolutionair idee?

Bedrijfscultuur

Steenbakker Vandersanden bouwt op talent

Talent

‘Familiebedrijven hebben een streep voor als het gaat over het aantrekken van talent’, meent Jean-Pierre Wuytack, CEO van steenbakker Vandersanden. ‘Medewerkers willen weten voor wie ze werken.’

Derde generatie

De snelle maar gecontroleerde groei van H.Essers

Groei

Logistieke dienstverlener H.Essers groeit als kool. In 1928 gestart met een aantal vrachtwagens, realiseert het bedrijf ondertussen een omzet van 646 miljoen euro. ‘Het geheim van ons succes? Onze familiewaarden’, zegt Hilde Essers trots.

Obstakels en opportuniteiten

Hoe kijken familiebedrijven naar groei?

Financiering

Familiebedrijven met groeiambities vinden een aantal obstakels op hun pad. Op andere domeinen doen ze het dan weer beter dan hun concurrenten die niet door een familie geleid worden. Hans Crijns van Vlerick en Marc Cosaert van EY vertellen waarom.

De EY-experts over familiebedrijven
Eric Van Hoof
Eric Van Hoof Family Business Leader EY Belgium T. 02 774 91 67
Stefan Olivier
Stefan Olivier Markets Leader EY Belgium T. 011 247 531
Leen Defoer
Leen Defoer Assurance Leader EY Belgium T. 09 242 52 98
Marc Cosaert
Marc Cosaert vennoot EY Transaction Advisory Services T. 02 774 60 11
Wout Coppens
Wout Coppens vennoot Private Client Services T. 02 774 93 08
Marie-Laure Moreau
Marie-Laure Moreau vennoot EY Assurance T. 04 273 76 43
Philippe Verhoeven
Philippe Verhoeven vennoot EY Accountants T. 03 270 13 36
Colofon

Verantwoordelijke Uitgever
Stefan Olivier, vennoot EY Bedrijfsrevisoren

Coördinatie EY
Jan-Peter Eerdekens, Anne-Sophie Jaspers
www.ey.com/be

Volg ons op
twitter.com/EY_Belgium
facebook.com/eybelgium
linkedin.com/company/ernstandyoung

Tel
02 744 91 11

Coördinatie: Tim De Geyter, Veronique Soetaert