‘Familiebedrijven hebben een streep voor als het gaat over het aantrekken van talent’, meent Jean-Pierre Wuytack, CEO van steenbakker Vandersanden. ‘Medewerkers willen weten voor wie ze werken.’

Hoe gaat een familiebedrijf om met de oorlog om talent? ‘Door de business rond de mensen te bouwen, en niet andersom’, zegt Jean-Pierre Wuytack, CEO van Vandersanden Group.

Jaak Vandersanden startte in 1925 een kleine steenbakkerij in Spouwen, nabij Bilzen. Zijn zoon Constant breidde Vandersanden tussen de jaren ’60 en ’90 uit en moderniseerde de onderneming. Hij groepeerde alle aandelen weer in één hand, en liet ze vervolgens over aan zijn acht kinderen, zeven dochters en een zoon.

‘De afgelopen jaren is Vandersanden Group stevig gegroeid door innovatieve productontwikkeling, uitbreiding van de klantenportfolio en gerichte overnames’, zegt Constants schoonzoon, Jean-Pierre Wuytack. Vandersanden Group draait een jaaromzet van 170 miljoen euro en produceert ruim 500 miljoen bakstenen voor de Europese markt. Het bedrijf deed vorig jaar vijf overnames en verdubbelde zijn personeelsbestand. Wuytack stuurt als CEO meer dan 600 medewerkers aan in negen productievestigingen.

Talent

‘De sleutel van ons succes ligt bij onze medewerkers’, stelt Wuytack. ‘Om talent aan te trekken, moeten je mensen weten voor wie ze werken. Bij ons is dat duidelijk: we zijn één grote familie, met een sterke identiteit en sterke waarden zoals onder andere vakbekwaamheid en mensgerichtheid.’

Vandersanden koestert de familiale bedrijfscultuur. ‘Op het voorbije personeelsfeest onthulden we nog een reuzegroot schilderij van Constant met zijn vrouw. Hij beweerde steeds dat hij de onderneming niet gebouwd heeft. Hij heeft de mensen gebouwd die vervolgens de onderneming gebouwd hebben.’

Investeren

Constant toonde zich vooral visionair toen hij een hooggeschoold middenkader aanstelde om het bedrijf te professionaliseren.

‘De hoogopgeleide schoolverlaters die hij in de jaren ’80 en ’90 aantrok, werken nog altijd bij Vandersande, op een enkele uitzonderingen na’, zegt Wuytack. ‘Velen bekleden ondertussen de hogere managementfuncties.’

Ook Wuytack zelf besteedt veel aandacht aan het aantrekken van de juiste mensen. Onlangs moest hij een aantal directieposities invullen, onder meer een marketingdirecteur en een nieuwe personeelsdirecteur. Wuytack is ervan overtuigd dat hij zijn personeel in de watten legt met teambuildingactiviteiten en opleidingen. ‘Onze medewerkers moeten zich wel 100 procent achter onze waarden scharen.’

Vandersanden Group wil voorloper zijn in de digitale revolutie, maar op de digitale generatie heeft Wuytack een eigen kijk. ‘De millennials zijn nog te jong om verantwoordelijkheid op te nemen. Het zijn de ervaren dertigers en veertigers die moeten digitaliseren en vernieuwen.’

Demo afbeelding - Vrouw met hoofdtelefoon
‘Het zijn de ervaren dertigers en veertigers die moeten digitaliseren en vernieuwen.’
Jean-Pierre Wuytack CEO van Vandersanden Group

Onpartijdig

Ook bij de opvolging aan het hoofd van het bedrijf komt talent op de eerste plaats. ‘Na mijn pensioen ligt de operationele leiding wellicht niet meer in handen van de familie’, zegt Wuytack, zelf 63 jaar oud. ‘Er zijn 21 telgen van de vierde generatie, maar bij ons komt het bedrijf voor de familie. De onpartijdigheid bij de opvolging legden we vast in ons familiecharter.’

Troeven in de jacht naar talent

Het klikt tussen familiebedrijven en talent

Want talent werkt graag voor charismatische ondernemers, met duidelijk gedefinieerde en maatschappelijk relevante waarden en doelen.

In familiebedrijven wordt talent niet per kwartaal afgerekend, maar over de lange termijn gewaardeerd.

Mobiliteit en flexibiliteit zijn sleutelwoorden. Talent wil zelf bepalen wanneer en waar het werkt. Familiebedrijven die flexibiliteit bieden, hebben een streepje voor.

Familiebedrijven staan van nature voor een geïntegreerde balans tussen familie en onderneming, tussen leven en werk. Dat waarderen potentiële medewerkers.

Ook het kort op de bal spelen spreekt talent aan. In familiebedrijven hoeft niemand met de papiermolen te worstelen.

Deze troeven zijn net de voordelen die millennials het meest waarderen, zo blijkt steeds weer uit de praktijk. Als familiebedrijven genoeg openheid, vertrouwen en flexibiliteit durven te geven, is er een perfecte match met de digitale generatie. En dat geldt zowel voor talent van binnen als buiten de familie.

Dean Davey Executive Director, EY People Advisory Services
0%