Moeten familiebedrijven vernieuwing volgen of leiden?
Infografiek
Succesvolle familiebedrijven ontwikkelen een bedrijfscultuur waarin ze het vernieuwend potentieel van de volgende generatie kunnen omarmen. Dat is de belangrijkste conclusie uit de studie EY Global Family Business Survey 2018.
Weinig familiebedrijven zien zichzelf als disruptief
’s Werelds grootste familiebedrijven omschrijven zichzelf als ondernemend (68%), omarmen flexibiliteit en verandering (67%) en tolereren falen bij het streven naar verbetering (61%). Ze koesteren een cultuur die innovatie aanmoedigt en fris denken beloont. Daarbij worden volop sociale media (68%), big data (65%) en RPA (50%) ingezet. Allemaal factoren die we terugvinden bij bedrijven die radicaal innoveren. Toch omschrijven erg weinig familiebedrijven zich als disruptief (12%).
Familiebedrijven zijn mee met de nieuwste innovaties
Social media
Big data
RPA
Toch omschrijft slechts 12% zichzelf als disruptief
Disruptief
Familiebedrijven groeien en innoveren zonder vreemd vermogen
De overgrote meerderheid van de ondervraagde bedrijven (62%) heeft nooit aandelen afgestaan in ruil voor kapitaal van investeerders. Groei wordt vooral intern gefinancierd (66%).
Toch willen de ondervraagde bedrijven hun omzet in 2018 met 9,1 procent laten groeien – heel wat meer dan de 3,6 procent bbp-groei die het IMF voor 2018 voorspelt. Bovendien is dat doel realistisch: het correspondeert met hun bewezen rendement op eigen vermogen, de ultieme maat voor groeicapaciteit.
Voorspelling omzetgroei in 2018
Familiebedrijven9.1%
Wereldwijd3.6%
Familiebedrijven zien disruptie als bedreiging én als opportuniteit
Familiebedrijven plannen investeringen om zich te wapenen tegen disruptie of beter nog, om ervan te profiteren. De domeinen waarin die investeringen gepland worden, getuigen daarvan: nieuwe producten en diensten (59%) staan met stip op één, gevolgd door IT-systemen (57%), aanwervingen (53%) en productiecapaciteit (48%).
Familiebedrijven staan paraat om elke opportuniteit te grijpen en zijn tegelijk gericht op de lange termijn. Niet verwonderlijk dat ze vandaag plannen maken om hun omzet te beschermen tegen de disruptie van morgen.
Investeringen familiebedrijven
Nieuwe producten & diensten59%
IT-Systemen57%
Aanwervingen53%
Productiecapaciteit48%
Generaties X, Y and Z helpen trends te identificeren
Vele ondervraagde familiebedrijven erkennen de rol van de volgende generatie bij de identificatie van marktverstorende trends. 30 procent benut daarvoor volop het talent van jongere familieleden. Toch geeft de meerderheid (55%) toe dat er nog werk aan de winkel is bij het inzetten van de volgende generatie. De studie suggereert dan ook dat er opportuniteiten te over zijn voor de nieuwe generatie, die opgroeide midden in de digitale revolutie.
30%
30%
van de familiebedrijven benut het talent van familiebedrijven
Familiebedrijven focussen op menselijk kapitaal
Aandacht voor het belang van hun medewerkers is sinds jaar en dag een kenmerk van goed presterende familiebedrijven. Ze erkennen dat het aantrekken en behouden van zowel familieleden als extern talent cruciaal is. Ruwweg de helft van de ondervraagde bedrijven heeft dan ook de intentie jobs te creëren in 2018. Eén op de tien is zelfs van plan om meer dan 5 procent extra medewerkers te rekruteren. Deze groeiplannen zijn gegrond in hun optimisme over de wereldeconomie: 59 procent voorspelt groei in hun lokale economie, terwijl slechts 7 procent een krimp verwacht.