Innoveren is de motor voor verdere groei. En om niet voorbij gestoken te worden door nieuwe spelers. Wetenschappers trekken zich terug in een laboratorium, bedrijven experimenteren in de wavespace. In dat innovatiecentrum krijgen ze input van EY-consultants én van disruptieve spelers.

Hoe blijft uw bedrijf relevant? Traditioneel begeleiden consultants ondernemingen in hun zoektocht naar toegevoegde waarde met bijvoorbeeld fiscale optimalisatie of bedrijfsadvies. Maar dat volstaat niet langer. EY helpt zijn cliënten buiten de muren van hun organisatie en zelfs hun sector te kijken. Het brengt hen samen met externe partners als start-ups, scale-ups, kennisinstellingen en strategische partners. Open innovatie heet dat. Dankzij het netwerk van globale groei en innovatiecentra is de wavespace perfect georganiseerd om creatieve ideeën te bedenken, uit te werken en te presenteren. Dat gebeurt in deze vijf fases waarin het center is ingedeeld.

EY-wavespace-HR-meeting

1200 m2

ruimte in Antwerpen waarin klanten toegang krijgen tot kennis over specifieke technologiën.

1 Ideation

De tagline van EY is ‘asking better questions’. Het is ook de eerste stap in de flow van de wavespace. De deelnemers krijgen in deze ruimte inspiratie en stimulatie, om na te denken over de uitdagingen van de toekomst. De juiste vragen helpen hen de juiste uitdagingen te definiëren en daar antwoorden op te vinden. Aan de Lego Serious Play-tafel verwerven ze nieuwe inzichten, omdat ze observeren en letterlijk ideeën bouwen. Hierdoor spotten ze risico’s en opportuniteiten.

EY-wavespace-HR

19 locaties

Naast de wavespace in Antwerpen zijn er ook innovation centers in onder meer Silicon Valley, Parijs, New York en Shanghai.

2 Design

De twee open ruimtes, Design en Brainstorm Room, stimuleren de creativiteit van de deelnemers nog verder. Ze bevinden zich niet binnen hun bedrijfsmuren, waardoor ze buiten hun traditionele denkpatronen denken. Ze mogen op de muren schrijven, in een zitzak hangen, en elektronische whiteboards gebruiken. Hierdoor denken ze na over hoe ze hun ideeën het best uitwerken. Ook de tafel met schommelstoelen activeert het menselijk brein om creatieve inzichten te zoeken.

3 Concept

Het idee alleen volstaat uiteraard niet. Tijd om het verder uit te werken tot een concept, een model dat alle elementen verwerkt om tot een product te komen. En daarbij is open innovatie essentieel. Geen enkel bedrijf is een eiland of bezit de ultieme kennis. Andere spelers in de markt, klanten, prospects, partners, … Allemaal kunnen ze bijdragen aan de conceptvorming van het product.

EY-wavespace-HR-woman-red-shirt

Focus

op agile finance en open innovatie

4 Prototype

Het team van The Factory bestaat uit toptechprofielen en innovators. Zij zetten innovatieve ideeën om in realiteit. In het competencecenter van de wavespace passen ze de juiste technologie, software en platformen toe en werken ze het concept uit. Gebruikers worden onmiddellijk betrokken in het testen van de prototypes. Dat gaat een pak sneller dan via een traditioneel proces.

EY-wavespace-HR-3-screens

Antwerpen

Het bedrijvenpark Post X waar de wavespace in Antwerpen gevestigd is, geeft een campusgevoel, wat aansluit bij de focus op open innovatie.

5 Showcase

In de laatste fase baseren we ons op het build-measure-learnprincipe dat Eric Ries ontwikkelde voor Lean Startups. Met deze feedback verbeteren we het product. De spectaculaire videowall is de perfecte plek voor een showcase.

0%